Metody analizy trójwymiarowej:
Kowariancje: c12 c13 c23
Wariancje: s21 s22 s23
(kwadraty odchyleń standardowych)
Współczynniki korelacji liniowej: r12 r13 r23
Dwa podejścia:
1. korelacje cząstkowe:
x1x2 z wyeliminowaniem x3 r12 . 3 (x3 =constans)
r12 . 3 – współczynnik korelacji cząstkowej, ta miara informuje jaki jest kierunek i jakie jest natężenie korelacji między cechami x1 x2 przy świadomym wyeliminowaniu cechy x3
Zawsze w przedziale -1<= r12 . 3 <=+1
2. Wielorakie:
np. x1 –cecha zależna od pozostałych
r1.23 – jaki mocny jest łączny wpływ cech x2 x3 na cechę x1
Zawsze w przedziale 0<= r1.23 <= +1
Nie podaje kierunku zależności (ujemna czy dodatnia), podaje jak mocny jest łączny wpływ.
Do obliczenia współczynnika korelacji cząstkowej jak i współczynnika korelacji wielorakiej można wykorzystać tzw. macierz korelacji.
Przykład:
{Dane do przykładu z jakiegoś wcześniejszego. Nie pamiętam.}
Istnieje bardzo mocna dodatnia korelacja pomiędzy cechami x1 i x2 przy założeniu, że cecha x3 zostaje na niezmienionym poziomie. W ten sposób przyjmuje się, że cecha x3 jest niezmienna czyli nie ma żadnej zmienności. Brak zmienności cechy jest równoznaczny z wyeliminowaniem wpływu tej cechy na pozostałe.
Podejście wielorakie:
Ta miara nie przyjmuje wartości ujemnej. Informuje jedynie o tym jak mocny jest łączny wpływ cech x2 x3 na jedną cechę x1. Podejście wielorakie obejmuje również funkcję regresji wielorakiej. Należy zdecydować która z cech pełni rolę zależną
X1 – cecha zależna
a2 i a3 są najważniejsze dla celów interpretacyjnych parametrami w tej funkcji współczynnikami regresji cząstkowej.
a2 – podaje o ile średnio wzrośnie lub zmaleje wartość cechy x1 przy wzroście cechy x2 o jednostkę. Pod warunkiem, że cecha x3 pozostanie na niezmienionym poziomie.
a3 – jeśli cecha x3 wzrośnie o jednostkę to cecha x1 wzrośnie lub zmaleje średnio o a1 jednostki. Pod warunkiem że cecha x2 nie zmieni się.
a2, r12.3 – ten sam znak
a3, r13.2 – ten sam znak
Parametry tej funkcji znajduje się również metodą najmniejszych kwadratów.
Metody statystyczne analizy dynamiki:
Statystyczne metody analizy szeregu cząstkowego
| Czas t | yt |
| 1 2 3 * * * n | y1 y2 y3 * * * yn |
n – liczba badanych momentów, okresów czasu
Podstawowym sposobem badania szeregów czasowych jest6 obliczanie wskaźników.
Wskaźniki dynamiki
1. o podstawie stałej
2. łańcuchowe
Ad. 1
y1 y2 y3 ………… yn
np. y1 = constans (stała)
najczęściej w procentach, niemianowane
Mogą służyć do porównywania dynamiki różnych szeregów zbudowanych dla różnych cech bo są niemianowane.
Wartość wskaźnika większa niż 1 oznacza wzrost wartości cechy w czasie, mniejszy od 1 spadek.
Np.
1,18 – wzrost o 18%
0,90 -spadek o 10%
W stosunku do momentu czasu przyjętego za podstawę.
Za podstawę stałą przyjmuje się zwykle wartość badanej cechy z takiego momentu czasu który jest ważny/przełomowy w sensie ekonomicznym
Ad. 2
y1 y2 y3 ………… yn
Efektem jest szereg o jeden element skrócony. Zwykle oscyluje wokół jedynki. Każda wartość powyżej 1 to wzrost, poniżej spadek. Interpretować można procentowe wartości.
Indeksy cen:
Cena: pi1
„1” aktualny moment czasu
„0” początkowy moment czasu
Cena koszyka dóbr i usług
- indywidualny
Agregatowe ważone indeksy cen.
pi1 – cena jednego towaru/usługi w badanym momencie czasu (teraz)
pi0 – cena towaru/usługi w wyjściowym momencie czasu (przedtem)
qi1 – ilość i-tego towaru /usługi w aktualnym momencie czasu
qi2 – ilość towaru/usługi w wyjściowym momencie czasu
Indeks ceny Laspeyersa:
Indeks ceny Paschego:
Wagi – ilość nabywanych towarów i usług, z tond nazwa że są tzw ważone indeksy cen. Te indeksy różnią się tym że ilość towarów nabywanych brana pod uwagę jest z różnych momentów. Te dwa wskaźniki podają tzw ramy faktycznego wzrostu badanego koszyka.
Każdy z tych wskaźników podaje jaki jest przeciętny wzrost/spadek wartości koszyka dóbr i usług. W badanym odcinku czasu, który jest jedynie wynikiem zmianowanym w strukturze cen.
Te dwa wskaźniki nie uwzględniają zmian w strukturze ilości nabytych towarów.
Wskaźnik zbudowany, w którym nie ma unieruchomionych wartości, wagi są zmienne:
Dzięki temu taki wskaźnik podaje jaki jest wzrost/spadek kosztów utrzymania przeciętnego konsumenta, który jest efektem zarówno zmiany w strukturze cen jak i zmian w strukturze ilości nabywanych towarów. Uwzględnia „gust konsumenta”.
Powyżej 1 wzrost, poniżej 1 spadek
Szereg czasowy
Składowe szeregu czasowego
| t | yt |
| 1 2 3 * * * n | y1 y2 y3 * * * y n |
Wstępnym etapem analizy szeregu czasowego powinno być zbudowanie wykresu.
Składowe:
1. tendencja rozwojowa (trend)
2. wahania sezonowe (regularne)
3. wahania losowe (przypadkowe)
Pierwsze 2 składowe można wyodrębnić i opisać za pomocą metod statystycznych. Dla celów prognozowania analiza dwóch składowych szeregu dynamicznego prowadzona jest dla dwóch celów:
1. poznania jak kształtują się zjawiska w przeszłości
2. prognozowania jak się będą kształtować w najbliższej przyszłości
Metody wyodrębniania i opisu tzw tendencji rozwojowej:
a) metoda mechaniczna (miara średniej ruchomej)
b) metoda analityczna (funkcji trendu)
Ad a) Trzyokresowa średnia ruchoma
| t | yt | Trzy- okresowa średnia ruchoma |
| 1 2 3 * * * n | y1 y2 y3 * * * yn | --- --- |
Pięciookresowa średnia ruchoma:
Trzyokresowa średnia ruchoma:
Trzyokresowa średnia ruchoma jest to szereg „wyłagodzony”. Tendencja jest bardziej widoczna. Wadą jest to że jest to szereg skrócony.
Szereg pięciookresowy średniej ruchomej jest bardziej wygładzony w stosunku do trzyokresowego ale jest jeszcze bardziej skrócony.
Ze względów praktycznych stosuje się średnią ruchomą o nieparzystej liczbie okresów ponieważ wówczas łatwiej jest przyporządkować wartości średniej ruchomej do środkowych momentów czasu.
Ad. B) Metoda analityczna.
{Ograniczamy się do założenia że istnieje tendencja rozwojowa badanej cechy i ma charakter liniowy. Nie rozpatrujemy innych przypadków}
a0 – świadczy o tym czy trend jest rosnący czy malejący (współczynnik trendu)
dodatni – trend rosnący, ujemny – trend malejący
a1 – podaje jaki jest średni wzrost/spadek wartości cechy y w jednostce czasu
Metoda najmniejszych kwadratów
Jednym z celów linii funkcji trendów jest budowa prognoz. Dokonuje się tego metodą funkcji trendu. Zakłada się że według tej samej funkcji. Budowa prognoz stanowi oddzielny przedmiot w matematyce. Prognozy można wykonać na podstawie trendów liniowych i nieliniowych. Prognozowanie jest możliwe przy założeniu pewnej niezmienności warunków w jakich realizuje się cecha y. Bezpieczniejsze są prognozy krótkoterminowe.
Dużą rolę odgrywa obliczanie błędów prognozowania które się oblicza wykorzystując miary:
sy
a 2
R2
Przykład. 2
y – wielkość sprzedaży artykułu z w placówce handlowej (w tys. Szt.) n = 9
| lata | yt | T | (yt -26) | (t – 5) | (yt -26) (t – 5) | (t – 5) 2 |
| 1998 | 20 | 1 | -6 | -4 | 24 | 16 |
| 1999 | 23 | 2 | -3 | -3 | 9 | 9 |
| 2000 | 23 | 3 | -3 | -2 | 6 | 4 |
| 2001 | 25 | 4 | -1 | -1 | 1 | 1 |
| 2002 | 26 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 2003 | 28 | 6 | 2 | 1 | 2 | 1 |
| 2004 | 29 | 7 | 3 | 2 | 6 | 4 |
| 2005 | 30 | 8 | 4 | 3 | 12 | 9 |
| 2006 | 30 | 9 | 4 | 4 | 16 | 16 |
| suma | 234 | 45 | 0 | 0 | 76 | 60 |
1. Opisać zjawisko za pomocą liniowej funkcji trendu
2. Dokonać prognozy/podać przewidywaną wielkość sprzedaży w 2008 i 2009
a1 podaje że coroczny średni wzrost wynosi 1270 szt
funkcja trendu
Prognoza sprzedaży na 2007r. (10 to liczba dla 2007 roku)
=19,65 +1,27 * 10 = 32,35 tys. szt.
Analiza sezonowości szeregów czasowych polega na tym żeby wyodrębnić czynnik sezonowości w zjawisku. Wyodrębnienie wahań sezonowych polega na obliczeniu wskaźników sezonowości /średnie arytmetyczne liczone dla tej samej fazy wahań sezonowych. Wskaźniki sezonowości należy odpowiednio zinterpretować. Służą one do celów prognozowania.
Przykład. Poddano analizie kwartalną produkcję piwa pewnego browaru (w tys. hektolitrów)
| Kwartał-> | I | II | II | IV |
| Lata | ||||
| 2004 | 3 | 4 | 8 | 5 |
| 2005 | 4 | 6 | 10 | 6 |
| 2006 | 5 | 8 | 12 | 7 |
1.Analiza sezonowości
2. Podać przewidywaną wielkość produkcji w 2007 i 2008 roku
Etapy postępowania
1. Przedstawić dane na wykresie. Odczytać czy istnieje sezonowość/trend
2. Dopasować do danych liniową funkcję trendu
3. Wyeliminowanie z szeregu tendencji rozwojowej
4. wartości szeregu po eliminacji trendu służą do analizy sezonowości
5. Oblicz wskaźnik sezonowości (surowe i skorelowane)
6. ocena i interpretacja sezonowości w badanym zjawisku
7. Dokonanie ekstrapolacji funkcji trendu dla celów prognozowych
8. Skorygowanie ekstrapolowanych wartości za pomocą obliczenia wskaźnika sezonowości.
Wt
Wstępna analiza szeregu wskazuje że zawiera on trend i wahania sezonowe.
| t | yt | t - średnia t | y - średnia y | (kolumna 3) * (kolumna 4) | funkcja y | Wt |
| 1 2 3 4 | 3 4 8 5 | -5.5 | | | 4,8 4,52 4,96 5,40 | O,736 0,885 1,614 0,926 |
| 5 6 7 8 | 4 6 10 6 | | | | 5,84 6,28 6,72 7,16 | 0,685 0,955 1,488 0,838 |
| 9 10 11 12 | 5 8 12 7 | | | | 7,60 8,04 8,48 8,92 | 0,658 0995 1,415 0,784 |
To jest szereg na podstawie którego oblicza się wskaźnik sezonowości
Wt =
- nie zawiera trendu.
Surowe wskaźniki sezonowości
Średnia surowych wskaźników sezonowości
Obliczanie skorygowanych wskaźników sezonowości.
Dzieląc przez Średnią tych wskaźników.
Charakterystyka sezonowości w badanym zjawisku (interpretacja skorygowanych wskaźników sezonowości): w I kwartale każdego roku na skutek działania czynników okresowych produkcja piwa w tym browarze jest niższa od przeciętnej kwartalnej o około 30,6%. Niższa jest również produkcja piwa w II kwartale o około 5,3%. W kwartale IV jest niższa o około 14,9%. Jedynym kwartałem w którym produkcja jest zawyżona w stosunku do przeciętnej jest kwartał III, wyższa o około 30,8%.
Wyniki ekstrapolacji funkcji trendu należy skorygować za pomocą uzyskanych wcześniej wskaźników sezonowości.
Zjawisko sezonowości najczęściej występuje w formie sezonowości kwartalnej i sezonowości miesięcznej(mogą być inne) w sytuacji gdybyśmy dysponowali danymi miesięcznymi do analizy sezonowości potrzebny jest dłuższy czas (dane)
Wskaźniki sezonowości oblicza się dla poszczególnych miesięcy. Pyzatym cała procedura jest analogiczna.
Przykład.
Indeksy cen
| | pi0 | pi1 | qi0 | qi1 | pi0 qi0 | pi1 qi1 |
| A1 A2 A3 A4 | 10 8 4 4 | 12 10 8 10 | 10 5 5 15 | 10 10 8 8 | 100 40 20 60 | 120 50 40 150 |
| | | | | | 220 | 360 |
Ocenić za pomocą znanych indeksów zmiany wartości agregatu towarów.
Wskaźnik ten podaje jak zmienia się wartość badanego agregatu towarów w badanym czasie. Można twierdzić że wzrosła o 64% wartość koszyka dóbr na skutek zmian występujących wyłącznie w strukturze cen.
1 komentarz:
Podoba się?
Prześlij komentarz